Innovationsloopar

Att arbeta med innovation handlar ofta om att omdefiniera gamla problem eller upptäcka helt nya. Just därför är innovationsloopar för återkoppling så viktiga – men också så svåra att skapa.

Det mest utmanande är inte bara att hitta lösningen, utan att formulera rätt fråga. Effektiva feedback loopar kräver både struktur och mod – att involvera rätt personer, i rätt fas, med rätt typ av input. Utan dessa blir innovation lätt en chansning istället för en lärande, iterativ process.

Hur kan jag undvika misstag i det tidiga innovationsarbetet och under hela utvecklingsprocessen?

Hörnstenen i återkopplingsloopar är att du identifierar när, vem, var och vad i din innovationsprocess. Det är ofta utmanande, eftersom det kan påverka vilka som behöver involveras i arbetet. Det liknar mer att designa en intressentkarta än att bara analysera beteende och data.

Genom Innovation360 plattform är det möjligt att samla in systematisk återkoppling i varje steg av innovationsprocessen – från idégenerering, urval och utveckling till kommersialisering – kan du fånga upp relevanta insikter och reaktioner i ett tidigt skede.

Denna återkoppling gör det möjligt att undvika kostsamma misstag längre fram och samtidigt identifiera nya sätt att lösa problem på. Resultatet blir en mer träffsäker, lärande och marknadsanpassad innovationsresa

Ett exempel är utvecklingsfasen, där det kan vara nödvändigt att identifiera kunder som inte är representativa för din vanliga affär. Varför? För att traditionella kunder ofta kräver omfattande sekretessavtal (NDA) och exklusiva rättigheter till resultaten, vilket kommersiellt kan blockera dig från att exploatera innovationen. I de fall där du vill samskapa och skala upp innovationer kan en sådan situation bli avgörande – och potentiellt dödande för initiativet.

Kontakta oss!

Vi lyssnar gärna på era utmaningar för att se med vad vi kan vara behjälpliga.
Använd formuläret här bredvid så återkopplar vi så snart vi bara kan!